BUSINESS GROWTH

Boost je omzet met Sponsored Products via bol.com

In deze blogpost ga je leren wat sponsored products is, hoe het werkt & hoe jij het bol.com platform ermee kan domineren. Je hoort veel over sponsored products, maar wat houdt het precies in en hoe kan jij het inzetten om meer sales te draaien op bol.com?

Jeroen Koeleman

Door: Jeroen Koeleman
Sales & bol.com expert

Klik hier om je aan te sluiten bij de bol.com academy, de #1 online community voor gedreven bol.com verkopers.

Wat houdt Sponsored Products van bol.com in?

Sponsored Products is in het leven geroepen door bol.com om de partner-verkopers de mogelijkheid te geven om tegen een vergoeding te kunnen adverteren met producten op bol.com. Daarom hebben ze een premium plek op hun platform gegenereerd voor de adverterende verkopers. Meer kopers, meer sales, meer cash. Nu ga je leren hoe het werkt en hoe je start.

Een klant oriënteert eerst op een productpagina voordat hij overgaat tot een daadwerkelijke aankoop van een product. Bol.com geeft de verkopers met sponsored products de kans om extra op te vallen met hun aanbod. Hierdoor heb je meer hete leads (consumenten die willen kopen) die jouw aanbod zien. Als je gebruik maakt van Sponsored Products kan je de bezoekers van bol.com bereiken in diverse aankoopfases. Je hebt dus de mogelijkheid om jouw producten in de spotlight te zetten.

Een groot voordeel van het adverteer systeem van bol.com is dat je pas betaald als er geklikt wordt op jouw productadvertentie. Door middel van listing optimalisatie zorg je ervoor dat de klant ook daadwerkelijk overgaat op aankoop (conversie). Zorg er dus voor dat je listing perfect is voordat je start aan Sponsored Products, anders haal je er niet het maximale uit. Hier zijn de voordelen op een rijtje:

Je bereikt shoppers die relevant zijn voor jouw product vlak voor het einde van hun klantreis. Daarnaast komt er ‘sponsored’ bij jouw product te staan. Dit wekt vertrouwen voor de klant en verhoogt je conversie score.

Je verhoogt traffic naar jouw producten. Het algoritme van bol.com is zo ingesteld dat een hoog aantal clicks en een hoge conversie score beloond wordt met een betere ranking. Hoe meer mensen op jouw product klikken en overgaan tot aankoop hoe hoger jouw listing in de lijst komt te staan!

Je bepaald zelf hoeveel geld je wilt uitgeven. Je kan budgetten instellen en je kan de snelheid van uitgave aanpassen per campagne, per dag of per maand.

Je krijgt inzicht in sales attributie en in je ROI. Zo kan je precies inzien wat het effect is geweest van een campagne. Hier kan je van leren voor volgende advertenties.

Optimalisatie. De tool waar je mee werkt optimaliseert automatisch de posities van jouw advertentie. Dit is ingericht volgens het algoritme en zal automatisch de beste positie gebruiken. Daarnaast kan je zelf de CPC verhogen of verlagen om te optimaliseren. Dit zijn de kosten die je bereid bent te betalen voor een click, oftewel: je cost per click.


Waar zijn de advertenties te zien op bol.com?

Als je gaat adverteren met bol.com sponsored products ga je werken met een tool. Deze tool werkt samen met Criteo. Hier heb je een account voor nodig.

De tool werkt volgens het algoritme van bol.com. Het systeem zorgt continu voor optimalisatie van de positie van jouw advertentie. Het algoritme bepaald per situatie waar de advertentie het beste resultaat oplevert. Dit is terug te zien in je account bij ‘ Placement Type’.

Je advertentie kan op de volgende posities worden weergegeven:

Op de homepage van bol.com zelf. Hier worden 10 advertenties weergegeven en deze vind je als je op de homepage van bol.com naar beneden scrolt.

Op de lijstpagina. Hier worden maximaal 6 advertenties getoond. Zoek maar eens op koelkasten, wasmachines of drogers. Je ziet hierbij staan: ‘Gesponsord’. Hier is gekozen voor een native look and feel van de advertenties. Wanneer jouw artikel al organisch op de lijstpagina staat (eerste pagina) zal deze niet als Sponsored Product getoond worden. Dit is dus interessant voor producten die niet op de eerste pagina staan!

Op de product detailpagina. Hier worden maximaal 6 advertenties weergegeven.

Sponsored Products worden op de webpagina en in de bol.com app getoond. Er is wel een verschil. Op de site zien klanten op 3 locaties je advertentie. Op de app zijn de advertenties alleen zichtbaar op de lijstpagina.

De belangrijkste voorwaarde om te kunnen adverteren met Sponsored products is dat je met deze artikelen in het koopblok staat. Je moet letterlijk de ‘best offer’ zijn. Het koopblok is de eerste positie op de productpagina van een artikel. In het koopblok wordt het meest relevante aanbod getoont aan de klant (beste aanbieder per EAN).

Sta je met het artikel in het koopblok? Dan loopt je advertentie gewoon door. Mocht er een verandering plaatsvinden in de koopblok positie, dan wordt dit gecommuniceerd naar je Sponsored Products account. Je advertentie zal dan niet meer getoond worden. Andersom: Mocht je het koopblok weer overnemen, dan wordt je advertentie wel weer getoond. Dit gebeurd automatisch.

Belangrijk om te weten is dat je uiteraard niet betaald voor de clicks die je concurrent onder dezelfde EAN genereert. Alleen als je het koopblok hebt betaal je per click.

Begrippen die je moet kennen voordat je gaat werken met Sponsored Products
Voordat we doorgaan met het aanmaken van een account adviseren wij om de volgende begrippen goed door te nemen:

https://sponsoredproducts.bol.com/support/begrippenlijst/

De belangrijkste begrippen waar je het meest mee gaat werken bespreken we nogmaals:

CTR (Click Through Rate): hoe vaak er op een advertentie wordt geklikt / het aantal keer dat er naar de advertentie wordt gekeken. Als er 20x naar een advertentie wordt gekeken en er wordt 4x op geklikt is je CTR 4/20= 20%

CPC (Cost Per Click): Het gemiddelde van alle kosten per campagne / Het aantal clicks. Hieraan kan je zien hoeveel je gemiddeld betaald voor één click.

SKU (Stock Keeping Unit): Een SKU staat gelijk aan een EAN. Elke EAN komt als SKU terug in je account voor Sponsored Products.

ROAS (Return on Advertising Spend): Dit staat voor het bedrag dat verdiend is ten opzichte van alle gemaakte kosten. Dit is de bijbehorende formule:

Om ROAS goed te begrijpen moet je beseffen dat een ROAS van 100% betekent dat iedere gespendeerde euro voor de campagne weer terugverdiend is in de verkoop opbrengst. Een ROAS van 350% vertelt dat je voor iedere gespendeerde euro voor deze campagne 3.50 euro terugverdiend hebt in verkoopwaarde. Hoe hoger de ROAS hoe beter de campagne!

Het opzetten van een campagne

Nu het duidelijk is wat Sponsored Products inhoudt is het belangrijk om te snappen hoe een campagne in elkaar steekt zodat je na het lezen van dit artikel klaar bent om je eerste campagne te lanceren.

Om een campagne op te zetten moet je eerst een goedgekeurd account hebben.
Om je aan te melden bij bol.com Sponsored Products moet je een bol.com verkoopaccount hebben met een verkopers nummer. Als je dit hebt kan jij je via deze link inschrijven:
https://sponsoredproducts.bol.com/support/aanmelden-sponsored-products/

Er is een wachtlijst van ongeveer 4 weken. Houdt hier rekening mee.

Als je gebruik maakt van Sponsored Products moet je campagnes gaan inboeken. Om dit te doen maak je gebruik van de tool Criteo. Als je bent goedgekeurd krijg je de inlog van jouw Criteo account. Deze staat in verbinding met je bol.com verkopers account.

Een campagne is eigenlijk een verzameling SKU’s. Met campagnes kun je producten binnen je account onderverdelen in verschillende groepen op basis van je gewenste reclamestrategie. Alle campagnes binnen je account staan vermeld op de pagina ‘campaigns’.

Om een campagne te kunnen activeren moet je geld op je account zetten. Het minimale bedrag wat je moet opwaarderen is €250,- exclusief BTW. Je krijgt achteraf een factuur over de daadwerkelijk gemaakte kosten, dus niet voor het bedrag waarmee je opwaardeert.
Binnen 3 dagen staat het geld op je account en ben je klaar om je eerste campagne aan te maken.

Om campagnes zo goed mogelijk te sturen moet je van te voren doelen stellen voor elke campagne. Belangrijk om te weten is dat de prestatie van een campagne beïnvloed wordt door veel factoren:

– Het merk of het artikel
– De content (productafbeeldingen en productteksten)
– Biedingen van concurrentie
– Is het product een seizoensgebonden product of niet?
– Reviews


Opzet

Ten eerste kies je een campagnestructuur en de campagnenaam. Bol.com adviseert om te kiezen voor: Brand – Productgroep – Sub-Productgroep. Hier zijn veel uitzonderingen in te bedenken als je een heel breed- of een heel smal assortiment hebt waar je mee wilt adverteren. In de basis zit je goed als je deze structuur aanhoudt. Alle uitzonderingen zijn te bekijken via de site.

Per campagne die je aanmaakt selecteer je maximaal 30 SKU’s per campagne. Dus maximaal 30 artikelen per campagne. Deze 30 SKU’s moeten binnen maximaal 8 verschillende categorieën vallen in een campagne. De reden waarom er geadviseerd wordt om maximaal 30 SKU’s te selecteren is omdat dit zorgt voor een betere uitlevering van je campagne.

Met de SKU’s en het assortiment wat je selecteert moet je in het koopblok staan, anders is je campagne niet actief. Daarnaast wordt geadviseerd om een assortiment te selecteren waar een hoge marge of conversiewaarde geldt. Mocht je een productfamilie willen opnemen in je advertenties zorg er dan voor dat je maar 1 SKU selecteert van die productfamilie.

Let op! Dit is geen waarheid, slechts een advies. In theorie mag je honderden campagnes aanmaken, als je het maar kan managen.

Let op! Er is een blacklist voor sommige categorieën. Zo kan je beperkt adverteren in vooral de categorie Mooi en Gezond > Gezondheid en in de categorie Dieren > Gezondheid.

Je betaald voor je totale assortiment wat je opneemt in een campagne. Meer assortiment betekent automatisch ook dat er meer budget beschikbaar moet zijn voor je campagnes.

Als je een campagne aanmaakt kun je deze helemaal naar wens invullen. Een aantal punten die je kan aanpassen hoe jij het zou willen:

Budget & Pacing: Je kan per campagne een bepaald budget instellen wat je zou willen spenderen. Daarnaast kan je per campagne instellen hoelang je erover wilt doen om dit budget te spenderen. Een must is daarom dat je een einddatum invult en een campagnebudget.

Wat je letterlijk zegt bij deze instelling is: Ik ben bereid om ongeveer X euro uit te geven in een X tijd. Je bent vrij om dit in te stellen hoe je dit zelf wilt. Let wel op dat dit een richtlijn is, het daadwerkelijke bedrag kan iets afwijken.Je kan een dagelijkse- en een maandelijkse pacing instellen. Dit kan tegelijkertijd aan staan en dit doe je met de optie ‘ Automatic Daily Spend’. Houdt er wel rekening mee dat je een realistisch pacing instelt. Houdt hierbij rekening met het aantal SKU’s dat je in de campagne aan hebt staan en de gemiddelde CPC die je wilt betalen voor een klik.

Rekenvoorbeeld: 30 actieve SKUs in de campagne met een CPC van €0,40 betekent al minstens een dagelijks tempo van €12,- wanneer je voor elke SKU in ieder geval 1 click wilt hebben. Je doet je producten (SKUs) keer je CPC (kosten die je betaald voor een click).

Daarom moet je proberen om je budget zo in te delen dat de best presterende campagnes zo min mogelijk stil komen te staan, hier moet je budget uiteindelijk aan gespendeerd worden. Blijven optimaliseren!

Als je het campagnebudget en de pacing hebt ingesteld zal het systeem het budget zo optimaal mogelijk inzetten voor de campagne. In het ‘campaign scherm’ kan je bijhouden hoeveel budget er nog over is. Is het op? Dan staat er ‘Budget Hit’.

Bid Multipliers: Je kan kiezen om meer of minder getoond te worden op een bepaald plaatsing type van Sponsored Products. Je kan kiezen voor de 3 plaatsing types die hierboven ter sprake zijn gekomen. Met deze optie verhoog en/of verlaag je het bod voor specifieke posities op de website van bol.com. Dit is vooral interessant als je op bepaalde punten in de klantreis getoond wilt worden.

Cross-sell adverteren: Het is mogelijk om ook getoond te worden in andere categorieën dan waarin jouw producten geselecteerd zijn. Dit heet cross-sell adverteren en houdt eigenlijk in dat je in bredere categorieën getoond wordt met je product. Bijvoorbeeld: Je wordt met wasmiddel getoond als mensen zoeken op wasmachines. Dit is gebaseerd op kruisverkoop-data van bol.com. Dit wordt automatisch meegenomen in het systeem om advertenties te tonen.

Je kan ervoor kiezen om specifiek meer of minder te betalen voor deze functie, dit doe je ook bij Bid Multiplier. Helemaal uitzetten is niet mogelijk.

Let op! Als je eenmaal een campagne hebt aangemaakt is het niet mogelijk om deze te verwijderen. Je kan een campagne wel nog een keer gebruiken of volledig opnieuw instellen naar jouw wensen. Dit doe je met het potloodje naast de campagne.

Meten is weten

Het succes van een campagne staat of valt door de gestelde doelstelling. De doelstelling is ontzettend belangrijk. Je wilt natuurlijk dat je campagne meetbaar is. De data die je genereert met je campagne is relevant voor optimalisatie van je advertenties en voor toekomstige campagnes.


ROAS

Om de campagne te meten is dit inzichtelijk gemaakt in je Sponsored Products account. Er wordt vooral gekeken naar de ROAS. Daarnaast is er een indicator te vinden om te bepalen of kosten ten opzichte van de sales goed/voldoende of slecht zijn. Ook is er een ROAS-prestatiemeter. Deze prestatiemeter meet je advertenties op verschillende niveaus (campagne, categorie en SKU).

Natuurlijk heb je cijfers nodig om zelf ook te blijven controleren of je advertenties goed lopen.

ROAS > 400% is boven gemiddeld
Elke gespendeerde euro levert 4 euro op.

ROAS > 250%-400% is gemiddeld
Elke gespendeerde euro levert tussen de 2,5-4 euro op.

ROAS < 250% is onder gemiddeld
Elke gespendeerde euro levert minder dan 2,5 euro op.

Maximaal bereik

Je maximale bereik is te meten in de vorm van impressies en vertoningen. Hier wordt verteld hoe vaak de advertentie getoond is. Deze impressies zijn te meten op campagne-, categorie- en SKU-niveau. Als je deze doelstelling gebruikt wil je weten hoe vaak mogelijke klanten jouw advertentie zien. Dit kan je toepassen bij:
Product Lanceringen
Branding
Meer verkeer op je productpagina (clicks genereren)

Sales/verkopen meten

Je sales worden automatisch berekend, maar het is handig om te weten hoe dit in elkaar zit.
Onder een sale vallen twee verschillende dingen die ook apart worden weergegeven in het dashboard. Je hebt te maken met een view en een click. Het verschil tussen die twee is dat er met een view gekeken is naar de advertentie, bij een click is er daadwerkelijk geklikt op de advertentie.

Attributable sale View
Een bezoeker ziet jouw Sponsored Products advertentie, klikt er niet op en koop exact hetzelfde artikel binnen 24 uur.

Attributable sale Click
Een bezoeker ziet jouw Sponsored Products advertentie, klikt erop en koopt vervolgens binnen 30 dagen: hetzelfde product (als jij dit aanbiedt), een product uit dezelfde categorie (als jij dit aanbiedt) of een product van hetzelfde merk.

Advertenties runnen op bol.com gaat je sowieso een boost geven in conversies. Laat een advertentie minimaal een paar dagen lopen en stel voor jezelf duidelijk vast wat je bereid bent om uit te geven aan je campagnes. Test uit, ga spelen en ga leren hoe je deze skill beheerst. Veel informatie die in dit document is besproken is afkomstig van de site: https://sponsoredproducts.bol.com/.

Maak gebruik van de site, bijna al je vragen zijn daar te vinden. ROAS van meer dan 1000% komen vaker voorbij, dus leer werken met sponsored products en start met het boosten van jouw business. Heel veel succes met sponsored products!

Jeroen van Team Boloo